Biznes potrzebuje lotniska

Data dodania:

“Regionalny port lotniczy – zwiększy dostępność Podlasia dla inwestorów, przedsiębiorców, przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu?” – takie pytanie zadaliśmy internautom w ankiecie opublikowanej na naszym fanpage’u na Facebooku. I choć do jej zakończenia zostały jeszcze cztery dni, to liczba głosów na “TAK” jest zdecydowanie dominująca. W tej chwili to aż 97 do 3 proc.!

Coraz więcej osób uważa, że nie straciliśmy szansy na regionalny port lotniczy w województwie podlaskim. W niedawno udzielonym nam wywiadzie mówił o dr inż. Paweł Myszkowski, który był Pełnomocnikiem Komitetu Referendalnego ds. budowy regionalnego portu lotniczego.

Kiedy ruszy budowa CPK, a Okęcie będzie stopniowo wygaszane, to sądzę, że strona rządowa tego tak nie zostawi, byśmy byli jeszcze bardziej wykluczeni i sprawa lotniska regionalnego powróci. Może nawet szybciej niż się spodziewamy. Z tym że liczę, iż w tym przypadku to już rząd będzie miał konkretne propozycje. Proszę zauważyć, że ekspertyzy środowiskowe zostały wykonane, są jeszcze ważne, lokalizacje nie zostały wykluczone – powiedział.

Co do tego, że regionalny port lotniczy jest Podlasiu potrzebny, nie mamy najmniejszych wątpliwości. Przypomnijmy, że jeszcze przed styczniowym referendum w 2017 roku przedstawiciele biznesu podkreślali, że infrastruktura lotnicza jest niezbędna do kontaktów z kontrahentami.

SaMASZ eksportuje dziś swoje produkty na wszystkie rynki świata, poczynając od Stanów Zjednoczonych po Japonię. Aby się rozwijać, musimy być w stałym kontakcie z klientem – niestety nasza infrastruktura pozostawia wiele do życzenia. Pesymizmem napawają też plany budowy centralnego ośrodka lotniczego na zachód od Warszawy, co jeszcze bardziej utrudni nam transport lotniczy. Dlatego też jako przedsiębiorca popieram budowę lotniska w Białymstoku – mówił Jacek Stolarski, wiceprezes SaMASZu.

W ciągu zaledwie kilku lat z peryferyjnego ośrodka naukowo-technologicznego Białystok znacząco podskoczył wśród miejsc przyjaznych branży technologicznej. Zdolni programiści i analitycy nie muszą już wyjeżdżać do większych miast, aby rozwinąć skrzydła. Lokalizacja województwa podlaskiego na styku Unii Europejskiej i Wschodu (Litwa, Rosja, Białoruś) oraz uczelnie jak Politechnika Białostocka to ogromny potencjał dla biznesu i nauki, z którego wciąż nie możemy jako specjaliści w pełni korzystać. Niestety przez niewystarczającą infrastrukturę m.in. lotniczą, Białystok nie ma szans rozwijać się aż tak dynamicznie, jakby mógł. Przykładem jest tu Lublin, który właśnie dzięki m. in. Lotnisku stał się wiodącym ośrodkiem IT – to z kolei zdanie Patryka Chlabicza z wiwi.pl.

Dzisiaj, kiedy mamy Lublin bardzo blisko siebie, który tak dynamicznie rozwija swoje lotnisko, widać, że ktoś popełnił olbrzymi błąd kilka lat temu, kiedy mieliśmy prawdziwe pieniądze na nasze lotnisko z Unii Europejskiej i tego lotniska nie wybudował – stwierdził Lech Pilecki, były prezes Podlaskiego Klubu Biznesu.

Takie komentarze nie pozostawiają wątpliwości – bez regionalnego portu lotniczego nie ma szans na rozwój północno-wschodniej Polski. Porty lotnicze zwiększą nie tylko atrakcyjność w oczach zagranicznych inwestorów, ale także międzynarodowych spedytorów.

Czy ktokolwiek przy takich głosach może mieć jeszcze jakiekolwiek obiekcje? My nigdy ich nie mieliśmy.